I mylderet av bedrifter og foretak som prøver å markedsføre seg selv, sier det seg selv at nøkkelen til suksess er å skille seg ut. Det er tross alt derfor vi har firmalogoer. En logo fungerer som en stilisering av firmanavnet, og er ment å skape blikkfang. En kjedelig og grå logo går de fleste av oss hus forbi, mens andre logoer er fargerike, gøyale og artig utformede – slik at vi faktisk legger merke til dem.
I våre dager bombarderes vi med logoer og annen markedsføring når vi er ute og trasker i gatene, noe som gjør at vi knapt registrerer noen av dem. Logoer på husvegger, biler, t-skjorter, vesker og andre ting er vi vant med, og får oss sjelden til å se to ganger. Samtidig er det fort gjort å la seg fascinere av noe imponerende og stilrent, da dette aldri går av moten. Derfor kan en godt utarbeidet logo likevel skape det rette blikkfanget.
Godt design gull verdt
Se bare på logoen til nettkasinoet Storspiller, som åpenbart har lykkes med sin markedsføring. De kobberfargede bokstavene og den sorte bakgrunnen, sammen med terningen som indikerer pengespill, gjør spillere nysgjerrige. Man får lyst til å vite mer om Storspiller og se hva kasinoet har å by på som ikke andre har. En godt utsmykket logo kan være gull verdt som virkemiddel for markedsføring, selv om det kanskje ikke er noe de fleste alltid tenker over.
Er du i etableringsfasen og er usikker på hvordan logoen din bør se ut, lønner det seg å konsultere et designbyrå for best mulig branding. Grafiske designere har den rette kreativiteten, innsikten og øye for hva som fungerer. De vil dessuten kunne komme med innspill for hvordan trykking av logoer på reklameprodukter best kan foregå. Vi har alle sett logoer på capser, handlenett og t-skjorter, men legger som nevnt ikke merke til dem med mindre de skiller seg ut. Hva om logoen stikker opp fra bretten på capsen slik at du får en komisk effekt?
Det er mye designere kan gjøre for å sørge for at du får det beste ut av din merkevarebygging. Når produktene og logoen til din bedrift utsmykkes best mulig, vil du dessuten selv sitte igjen med en god følelse. Akkurat som når du selv er stivpyntet og ser bra ut, og du konsekvent føler deg bedre, vil estetisk tilfredsstillende aspekter ved firmaet gi deg og firmaet selvtilliten til å føre bedriften i rett retning og mot kommersiell suksess.
Fortell om bedriftens retning
Design skal reflektere virksomheten og merkevaren på best mulig måte. Et designbyrå hjelper deg å skape akkurat det uttrykket du bør ha til din bedrift. Det er ikke nok bare å se bra ut, designet må tjene sin funksjon og hjelpe bedriften i sin utvikling. Det er mange momenter å ta høyde for, og det er her eksperthjelpen kommer inn. Designbyråer utarbeider designet ut ifra opplysninger de har om virksomheten.
God kommunikasjon mellom designere og firmaet er essensielt, slik at du får oppfylt dine ønsker – i tillegg til at du får mest mulig ut av brandingen. Sørg derfor for at designere vet så mye som mulig om bedriften, dens virke, dens mål og hvor du ønsker å ta den. Resten tar designere seg av. Med hjelp fra et godt designbyrå er bedriften i de beste hender.