Å se bra ut er en måte å markedsføre seg selv på. Det er derfor vi pynter oss før vi drar på for eksempel en date eller et jobbintervju, ettersom det å ha estetisk appell inngår i det å «selge seg selv». Vi er alle avhengige av å kunne skape de rette inntrykkene til rett tid, ellers blir det vanskelig å oppnå noen som helst form for suksess i livet. Alt starter med et godt førsteinntrykk, også i den digitale verden. Det er selve nettsiden og dens utforming som skaper førsteinntrykket.
Plattformen du bruker for å selge produktene/tjenestene dine på nett, fungerer som bedriftens ansikt utad. Med andre ord: Nettsiden din byr på førsteinntrykk, og da er det helt nødvendig at den ser bra ut. Er nettsiden uryddig, uoversiktlig og inneholder kjedelig og lite inspirerende design, blir det vanskelig å få kunder til å bli værende på siden. Det spiller ingen rolle hvor godt produktet ditt er hvis ingen kommer langt nok til å kjøpe det fordi nettsiden som selger ikke vekker kjøpelyst.
En nødvendig investering
Det er her webdesign kommer inn i bildet. Byråer som arbeider med grafisk design jobber med å skape det riktige inntrykket, gjennom design som er skreddersydd den enkeltes virke. Én ting er å få folk til å besøke nettsiden din, noe helt annet er å få dem til å bli værende lenge nok til at de ender opp med å betale for produktet. Å benytte seg av designere for å gjøre nettstedet ditt komplett er derfor en nødvendig investering.
En god og optimal nettside trenger både å se bra ut samt være brukervennlig. Det er lite som tar tålmodigheten bort like mye som en nettside det er umulig å finne fram på, særlig i en tidsalder hvor vi er bortskjemte med lynraskt nettverk og nettsider som svarer på forespørsler umiddelbart. Designere kan hjelpe deg med å skape responsive nettsider med et fargerikt og godt utformet design som er riktig for ditt virke.
Tilbakevendende kunder
Godt design fører også til at kunder kommer tilbake, akkurat som selve produktet. En nettside som appellerer til synet gjør at vi blir på nettsiden lenger, noe som fører til at vi kjøper mer. Designere prøver å få en nettside til å appellere til flest mulig, men tar under utformingen også høyde for den enkeltes målgruppe. Er det en bestemt gruppe mennesker du prøver å nå ut til, er dette noe et designbyrå hele tiden har i tankene.